Assalamualaikum
teringin sangat nak pergi bercuti kat mana-mana makan angin, tapi abah busy >< . then terpaksa memerapkan diri dalam rumah. but , it's okay, tahun depan aku dah 17 tahun dan calon SPM OH MY GOD ! so, aku decided nak habiskan cuti 6 minggu ni dengan study . harapannya menjadilah !
today, aku cari satu website yang boleh improve BI aku . terus terang Bahasa English aku teruk . haritu pun exam akhir tahun dapat atas urat ja nak fail pon. Aku dah taktau nak buat macam mana bagi English A. aku ada terfikir jugak cara nak pandai Bahasa English ni cuma tinggal nak practice sahaja.
- bila tengok tv, guna subtitle dia bahasa english, pastu sediakan buku kecil, kalau tak faham perkataan, catat then translate
- banyakkan buat latihan grammar kalau boleh beli buku darjah 4
- cari karangan bahasa english then salin semula
- kalau tak ada buku bahasa english , cari short stories dalam internet kalau ada makna tak faham cari maksud
- kumpul bahasa bombastic
- latihan english dalam internet klik sini
- last sekali nyanyi lagu english dan hayati makna dan maksud dia
selain BI, aku lemah subjek mathematics jugak, untuk mathematics ni senang je tips dia, banyakkan buat latihan kalau tak faham , snap gambar hantar dekat whatsApp cikgu mathematics korang.
kalau tak faham jugak cari contoh dalam buku rujukan atau internet. bagi aku mathematics ni kena ada azam yang tinggi dan tak mudah putus asa. then kena buat latihan setiap hari yes everyday.
Last subjek yang gila ke kau ni kalau lemah, BM !
aku ada terfikir beberapa cara nak pandai bm ni tapi tak reti-reti nak praktik lagi
- kumpul perkataan bombastik
- hafal dan tahu makna peribahasa kita
- banyakkan membaca
- pandai tatabahasa (beli buku) aku ada yang nipis aku beli time form 3 dan darjah 6
- banyak buat latihan
lain-lain tips
boleh tekan gambar atas ni untuk tips yang lain
Okay then, lastly kalau nak bagi tough masa jawab SPM, kena banyakkan buat soalan2 SPM yang lama. tolong doakan semua calon SPM 2016 dapat jawab dengan baik dan cemerlang tau!



No comments:
Post a Comment